Key performance indicators – 9 podstawowych wskaźników gry mobilnej

W tym wpisie chciałbym przybliżyć Ci czym są KPI (key performance indicators) czyli tłumacząc na polski – kluczowe wskaźniki efektywności. Dzięki nim możemy mierzyć czy to co według nas miało zapewnić rozrywkę nie odrzuca graczy już na wstępie, ile kosztuje nas pozyskanie użytkownika i w końcu ile efektywnie zarabiamy na grze. Zapraszam!

Jak pewnie można się zorientować, moje podejście do gier jest bardzo pragmatyczne. Oczywiście zawsze na pierwszym miejscu jest dla mnie dostarczenie graczowi rozrywki – bo w końcu do tego sprowadza się robienie gier 🙂 Daje mi to niesamowitą satysfakcję! Jednak nie można zapominać, że gry to też biznes, który nam jako twórcą ma zapewnić dopływ gotówki. Do mierzenia efektywności naszych działań zarówno na jednym jak i drugim polu służą wskaźniki KPI, cytując za Wikipediąsą to finansowe i niefinansowe wskaźniki stosowane jako mierniki w procesach pomiaru stopnia realizacji celów.

Samych KPI w kontekście gier/aplikacji mobilnych jest cała masa. Dobierając wskaźniki do projektu należy jednak zachować zdrowy rozsądek. Do stosunkowo małego projektu, takiego jak mój, nie ma sensu monitorować 50 różnych statystyk. W kontekście swojego projektu wybrałem kilka moim zdaniem najważniejszych wskaźników, które są podzielone na 3 grupy:

Ogólne dane o aplikacji:

  • Ilość pobrań – najbardziej oczywisty ze wskaźników. W sposób najbardziej podstawowy informuje nas jak radzi sobie nasza aplikacja
  • Liczba błędów krytycznych – moim zdaniem jeden z ważniejszych wskaźników w tej kategorii. Biorąc pod uwagę różnorodność urządzeń, monitorując ten wskaźnik jesteśmy w stanie sprawdzać na jakim urządzeniu nasza aplikacja ma najwięcej problemów i podjąć szybką reakcje
  • Szybkość przyrostu użytkowników – bardzo ważny wskaźnik w kontekście tego jak szybko przyrasta nasza baza użytkowników. Szczególnie warto monitorować ten wskaźnik jeżeli planujemy jakieś działania marketingowe w celu mierzenia ich skuteczności

Zaangażowanie użytkowników:

  • Wskaźnik retencji – Liczba użytkowników jaka wraca po jakimś czasie do naszej aplikacji. Im wyższy jest ten wskaźnik tym lepiej – pokazuje on, że użytkownicy są zadowoleni i chętnie wracają i regularnie korzystają z naszej aplikacji. Aby go wyliczyć wystarczy zastosować poniższy wzór:
    R = ((E – N) / S) * 100
    E – liczba użytkowników na koniec okresu
    N – liczba nowych użytkowników w danym okresie
    S – liczba użytkowników na początek okresu
  • Aktywni użytkownicy dziennie – Liczba aktywnych użytkowników, którzy codziennie korzystają z aplikacji.
  • Długość sesji – jak długo użytkownik korzystał z naszej aplikacji. Dla nas jako projektantów gry jest to bardzo ważny wskaźnik ponieważ informuje nas o tym czy dobrze zaprojektowaliśmy grę i czy odpowiednio budujemy zaangażowanie gracza.

Wskaźniki finansowe:

  • Średni przychód na użytkownika – średni przychód z dowolnego sposobu monetyzacji przypadająca na jednego użytkownika. Pozwala nam spojrzeć na aplikację jako całość, jak gra ogólnie radzi sobie z generowaniem przychodów
  • Koszt pozyskania użytkownika – jest to koszt jaki musimy ponieść ( wliczając koszt naszej pracy poświęconej na marketing ) aby pozyskać nowego klienta. W moim przypadku uważam, że jest to ważniejszy wskaźnik niż koszt konwersji ponieważ monetyzacja będzie opierała się na reklamach, nie na płatnościach w aplikacji
  • Zwrot z inwestycji – Ile procentowo zyskaliśmy inwestując swój czas oraz kapitał w aplikacje

To jest 9 wskaźników które zamierzam śledzić po opublikowaniu gry. Lista oczywiście nie jest skończona – zainteresowanych tematem odsyłam tutaj. Moim zdaniem jednak jest to złoty środek biorąc pod uwagę skalę projektu i moje doświadczenie w tym temacie. Jeżeli Twoim zdaniem jest jeszcze coś na co powinienem zwrócić szczególną uwagę zapraszam do podzielenia się swoją opinią w komentarzu 😉

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *